ÎPS Bartolomeu Anania, explica într-o predică care este diferența dintre postul Paștilor și postul Crăciunului

Autor
ÎPS Bartolomeu Anania
Tipar
Articol
Topic
Duhovnici și Învățături
Ortodoxia în România
Post, Jertfă și Rugăciune

„Crăciunul este o sărbatoare a bucuriei şi veseliei. Dacă Naşterea Domnului e o sărbătoare a bucuriei, de ce s’a rânduit ca ea să fie precedată de post?

Şi nu e vorba de un post mărunt, de câteva zile, ci de unul care durează nu mai puţin de şase săptămâni, şi într’o perioadă în care nu sunt la îndemână nici verdeţuri şi nici fructe proaspete. Dacă ne gândim bine, postul Sfintelor Paşti îşi are un rost bine lămurit: Învierea Domnului a fost precedată de patimile, răstignirea şi moartea Sa, evenimente care cer o participare de doliu.

La capătul postului Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel stă suferinţa martirică a celor doi, ceea ce îndreptăţeşte o părtăşie pe măsură. Cât despre postul Sfintei Mării, el pregăteşte sărbătoarea adormirii maicii Domnului, a cărei slujbă cuprinde şi un Prohod. Cum se justifică însă postul Crăciunului?

Oricine va admite că o sărbătoare presupune şi un strai sărbătoresc: costumul de Duminică e un costum de Duminică, haina de nuntă e o haină de nuntă, ţinuta de recepţie e o ţinută de recepţie, şi aşa mai departe. În cele mai multe cazuri, dobândirea straiului sărbătoresc este rezultatul unor renunţări – şi chiar sacrificii -, împletite însă cu bucuria anticipată de a avea ceea ce-ţi doreşti şi cu care vei fi în stare să cinsteşti momentul festiv la care eşti chemat să iei parte (fiindcă, să ne înţelegem, orice sărbătoare e un fenomen social; ea nu este niciodată a unuia singur).

Comunicatul Sinodului Mitropolitan al Clujului din februarie 2009: noile cărţi electronice de identitate reprezinta “o ofensă la adresa întregului popor roman” si considera indreptatite “reacţiile unor medii monahale şi teologice”

Tipar
Articol
Topic
Atitudini și Analize

Referitor la actele cu cip, Vasile Banescu, purtatorul de cuvant al Patriarhiei, spune ca:„Au fost voci din anumite cercuri monahale, dar niciodata pozitia Bisericii nu a fost contrara unor asemenea lucruri.”

Cititi va rog mai multe la: TRADAREA PATRIARHIEI continua: “Problema cipurilor nu e o problema”

Sa ne amintim insa de comunicatul Mitropoliei Clujului din februarie 2009. Si voi cita tocmai din … Catholica:

Sinodul Mitropolitan al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, luând act de reacţiile unor medii monahale şi teologice faţă de introducerea sistemului de supraveghere biometrică în România, consideră că acestea sunt îndreptăţite, ele urmând însă să fie supuse unor analize şi nuanţări, atât la nivelul Sinoadelor locale cât şi la acela al Sfântului Sinod plenar.

Oficial, semnalul a fost dat prin Hotărârea de Guvern nr. 557 din 26 aprilie 2006 privitoare la introducerea paşapoartelor electronice, în care sunt stocate datele biometrice ale persoanei, adică imaginea facială, impresiunea digitală, precum şi alte elemente de identificare. Mai mult, deşi Hotărârea îi priveşte pe toţi cetăţenii României, ea nu a fost precedată de o dezbatere publică, aşa cum s-ar fi cuvenit într-o ţară democratică. Pentru 1 ianuarie 2011 este programată introducerea noilor cărţi electronice de identitate cu cip. Acesta are forma şi dimensiunea unei aşchiuţe în care se stochează datele biometrice ale unei persoane; el poate fi implantat nu doar într-un act de identitate (buletin, paşaport, card comercial sau sanitar), ci şi în corpul uman, sub pielea palmei, a unui deget sau a cefei, iar conţinutul său poate fi citit de la distanţă şi de către oricine, cu ajutorul unui calculator sau a unui aparat de receptare anume construit. Nu există nici o lege naţională sau internaţională care să garanteze discreţia sau securitatea absolută a datelor înscrise în cip, acestea fiind, practic, la dispoziţia oricărui factor instituţional sau privat şi constituind un sistem de supraveghere a cetăţenilor pe toată durata vieţii lor, şi chiar după moarte.

Argumentul că acest sistem de supraveghere contribuie la identificarea şi urmărirea delicvenţilor constituie o ofensă la adresa întregului popor român, care nu poate fi tratat ca o bandă de infractori. Dimpotrivă, acest sistem de supraveghere e un atentat la libertatea şi intimitatea oamenilor, drepturi consfinţite nu numai de legile civile, ci şi de normele religioase. E ca şi cum un duhovnic ar divulga secretul spovedaniei, fapt aspru pedepsit în rânduielile bisericeşti, dar cu drept de cetăţenie în sistemul transparenţei fără perdea. Biometria nu numai că nu o sancţionează, dar, dimpotrivă, o legiferează, omul fiind tratat nu ca făptură a lui Dumnezeu, înzestrată cu suflet, inteligenţă şi libertate. În concluzie, facem un apel către Domnul Traian Băsescu, Preşedintele României şi garantul respectării Constituţiei, să facă tot ceea ce îi stă în putinţă spre a-i asigura cetăţeanului român dreptul la libertate şi viaţă particulară, în consens cu principiile convieţuirii sociale.

În şedinţa din 19 februarie 2009, Cluj-Napoca.

Semnează

+ Bartolomeu, Arhiepiscop şi Mitropolit;

+ Andrei, Arhiepiscopul Alba Iuliei;

+ Sofroniu, Episcopul Oradiei;

+ Iustinian, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului;

+ Petroniu, Episcopul Sălajului;

+ Irineu Bistriţeanul, Episcop Vicar Cluj;

+ Vasile Someşanul, Episcop Vicar Cluj;

+ Iustin Sigheteanul, Arhiereu Vicar Maramureş.

Despre comunicat a scris la acea vreme inclusiv mass-media:

Mitropolia Clujului considera pasapoartele biometrice o ofensa

Asadar, de la catolici si ziare si pana la blogurile de “teoria conspiratiei”, toata lumea a abordat subiectul. Si evident ca se stia si la Patriarhie, asa ca Vasile Banescu nu doar ca nu are dreptate, dar si stia foarte bine ca nu are dreptate.

Textul de mai sus face referire inclusiv la noile cărţi electronice de identitate cu cip (despre care se credea pe atunci ca vor fi introduse la 1 ianuarie 2011).

Ierarhii din lista de mai sus n-au comunicat zilele acestea nimic pe aceasta tema, deci, pana la o noua sedinta ramane ceea ce au stabilit atunci.

Articole Recente