👁️ Proiect de supraveghere totală a mașinilor în trafic: „Sistem electronic de tarifare rutieră – Sistem informatic centralizat”, prin care statul urmărește identificarea „în permanență, a traseului urmat de un vehicul pe rețeaua de drumuri naționale (prin intermediul unui echipament de bord – OBE sau prin intermediul unei aplicații destinată sistemelor de operare a telefoanelor mobile, conectate la satelit / rețele de comunicații mobile sau în baza unei declarații a utilizatorului – tichet de rută în format electronic)”

- Posted in ⚙️ Politică și Guvernare by - Permalink

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Direcția Generală Programe Europene Transport și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate beneficiar, au semnat contractului de finanțare nr. 71/2025, pentru un proiect de supraveghere a mașinilor, în trafic, finanțat prin PNRR.

Este vorba despre proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”, prin care statul urmărește identificarea „în permanență, a traseului urmat de un vehicul pe rețeaua de drumuri naționale (prin intermediul unui echipament de bord – OBE sau prin intermediul unei aplicații destinată sistemelor de operare a telefoanelor mobile, conectate la satelit / rețele de comunicații mobile sau în baza unei declarații a utilizatorului – tichet de rută în format electronic”, potrivit unui comunicat de presă, publicat de Ministerul Transporturilor.

Mai mult, acest sistem vrea să schimbe și modul de plată a rovinietei: tariful datorat va fi stabilit în funcție de distanța parcursă cu acest vehicul pe categorii de drum și de caracteristicile vehiculului (MTMA, nr. de axe) și nu va mai fi o sumă fixă, ca până acum.

Proiectul a fost asumat de România, prin PNRR, în primul rând pentru „Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră”.

Decarbonizare, înseamnă, potrivit documentelor de până acum, renunțarea la mașinile personale, iar „transport sustenabil” se referă la forțarea cetățenilor să folosească transportul în comun, de stat.

Siguranța rutieră este supravegherea totală a celor care se mai încumetă să iasă pe șosele.

Acest lucru este evident și din Planul de mobilitate urbană durabilă, adoptat de Parlament în 2023, unde dezideratele implementate prin proiectul de mai sus sunt enunțate explicit.

Reducerea spațiilor de parcare sau scumpirea acestora, implementarea pistelor de biciclete sau zonele cu emisii reduse din orașe sunt doar o parte dintre măsurile planificate, care ar duce la o „mobilitate durabilă”.

La finalul anului 2023, Banca Mondială publica un document potrivit căruia românii au prea multe mașini personale și recomanda guvernului să sporească taxarea pentru a determina renunțarea la aceasta.

De la 1 septembrie 2025, prețul rovinietei se dublează.


Repere:

Tags:

👁️ Proiect de supraveghere totală a mașinilor în trafic: „Sistem electronic de tarifare rutieră – Sistem informatic centralizat”, prin care statul urmărește identificarea „în permanență, a traseului urmat de un vehicul pe rețeaua de drumuri naționale (prin intermediul unui echipament de bord – OBE sau prin intermediul unei aplicații destinată sistemelor de operare a telefoanelor mobile, conectate la satelit / rețele de comunicații mobile sau în baza unei declarații a utilizatorului – tichet de rută în format electronic)”

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Direcția Generală Programe Europene Transport și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate beneficiar, au semnat contractului de finanțare nr. 71/2025, pentru un proiect de supraveghere a mașinilor, în trafic, finanțat prin PNRR.

Este vorba despre proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”, prin care statul urmărește identificarea „în permanență, a traseului urmat de un vehicul pe rețeaua de drumuri naționale (prin intermediul unui echipament de bord – OBE sau prin intermediul unei aplicații destinată sistemelor de operare a telefoanelor mobile, conectate la satelit / rețele de comunicații mobile sau în baza unei declarații a utilizatorului – tichet de rută în format electronic”, potrivit unui comunicat de presă, publicat de Ministerul Transporturilor.

Mai mult, acest sistem vrea să schimbe și modul de plată a rovinietei: tariful datorat va fi stabilit în funcție de distanța parcursă cu acest vehicul pe categorii de drum și de caracteristicile vehiculului (MTMA, nr. de axe) și nu va mai fi o sumă fixă, ca până acum.

Proiectul a fost asumat de România, prin PNRR, în primul rând pentru „Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră”.

Decarbonizare, înseamnă, potrivit documentelor de până acum, renunțarea la mașinile personale, iar „transport sustenabil” se referă la forțarea cetățenilor să folosească transportul în comun, de stat.

Siguranța rutieră este supravegherea totală a celor care se mai încumetă să iasă pe șosele.

Acest lucru este evident și din Planul de mobilitate urbană durabilă, adoptat de Parlament în 2023, unde dezideratele implementate prin proiectul de mai sus sunt enunțate explicit.

Reducerea spațiilor de parcare sau scumpirea acestora, implementarea pistelor de biciclete sau zonele cu emisii reduse din orașe sunt doar o parte dintre măsurile planificate, care ar duce la o „mobilitate durabilă”.

La finalul anului 2023, Banca Mondială publica un document potrivit căruia românii au prea multe mașini personale și recomanda guvernului să sporească taxarea pentru a determina renunțarea la aceasta.

De la 1 septembrie 2025, prețul rovinietei se dublează.


Repere:

  • 🙏 Părintele Elpidie Vagianakis, fragment din prima omilie de la Londra, septembrie 2023: “Când vei muri, atunci va stăpâni întunericul peste tot pământul. Întuneric și-n sufletele oamenilor. Întuneric până și în Biserică. Întuneric și în natură pe care o vor spurca. Vă vor spune că «Noi vrem să salvăm planeta și natura!», dar de fapt ei o distrug. Și atunci, cu motivul de a salva planeta, vor promulga legi care îi vor înrobi. Dar eu, în această clipă, sunt hotărâtă să-i mântuiesc pe copiii mei.”

  • 🌐 Blog-ul SACCSIV: Sistemul de Tarifare Rutieră Electronică în România – cum se va face identificarea, în permanență, a traseului urmat de un vehicul pe rețeaua de drumuri naționale / Comunicat de presă – PNRR: S-a semnat contractul de finanțare pentru proiectul: Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat / Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Direcția Generală Programe Europene Transport, în calitate de coordonator de reforme și/sau investiții pentru Planul Național de Redresare și Reziliență și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate beneficiar, au semnat contractului de finanțare nr. 71/2025, pentru proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”. / Proiectul își propune definirea și instituirea unui nou sistem informatic integrat de tarifare rutieră, în vederea managementului, gestiunii și controlului aplicării tarifului de trecere (TollRo) și a tarifului de utilizare (rovinieta), în conformitate cu prevederile Legii nr. 226/2023, privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, Sistemul de tarifare rutieră electronică va asigura: identificarea, în permanență, a traseului urmat de un vehicul pe rețeaua de drumuri naționale (prin intermediul unui echipament de bord – OBE sau prin intermediul unei aplicații destinată sistemelor de operare a telefoanelor mobile, conectate la satelit/ rețele de comunicații mobile) sau în baza unei declarații a utilizatorului – tichet de rută în format electronic); / stabilirea în mod automat a tarifului datorat în funcție de distanța parcursă cu acest vehicul pe categorii de drum și de caracteristicile vehiculului (MTMA, nr. de axe); / virarea tarifului datorat de utilizator în contul CNAIR; / interoperabilitatea cu sistemele de tarifare rutieră electronică din statele membre ale UE și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata tarifelor rutiere. / Pentru introducerea Sistemului de Tarifare Rutieră Electronică în România, proiectul a fost împărțit în trei etape de dezvoltare și lotizarea în consecință: Sistem electronic de tarifare rutieră, Lot 1 – Sistem informatic centralizat (etapa 1); Sistem electronic de tarifare rutieră, Lot 2 – achiziția de echipamente (etapa 2); Sistem electronic de tarifare rutieră, Lot 3 – Identificarea amplasamentelor de control de pe rețeaua de drumuri naționale din România și realizarea infrastructurii (etapa 3). Proiectul contribuie la atingerea țintelor și jaloanelor asumate de MTI în cadrul Reformei R1- Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră / Investitia I3 – Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, taxarea rutieră, managementul traficului și siguranța rutieră și are o valoare totală de 281.418.697,00 lei cu TVA, din care fondurile aferente PNRR este de 235.920.300,00 Lei. / Contractul de finanțare intră în vigoare de la data semnării, respectiv 31.07.2025 și încetează la momentul implementării, dar nu mai târziu de data de 31.12.2026.

  • ⭕ Robert Nicolae Turcescu / URMEAZĂ MAREA MONITORIZARE

  • 💶 Desteptarea.ro Aplicarea noilor taxe de drum se amână: TollRo intră în vigoare abia din iulie 2026
    Aplicarea noilor taxe de drum se amână: TollRo intră în vigoare abia din iulie 2026
    Ministerul Transporturilor pregătește o amânare a intrării în vigoare a noului regim al taxelor de drum, stabilit prin Legea 226/2023. Conform unui proiect de ordonanță publicat recent în dezbatere publică, sistemul care prevede separarea taxării pentru vehiculele ușoare și grele va fi aplicat abia din 1 iulie 2026, nu de la începutul anului, așa cum fusese stabilit inițial. Noul model de taxare presupune existența a două tipuri de taxe de drum: rovinieta, valabilă în continuare pentru autoturisme și alte vehicule ușoare, și TollRo, destinată vehiculelor grele, precum autocamioanele și autobuzele. Proiectul reprezintă o aliniere la practicile europene privind plata infrastructurii rutiere, urmând să fie implementat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). / De ce se amână implementarea: Potrivit justificării oficiale, întârzierea vine pe fondul complexității tehnice a noului sistem de tarifare rutieră electronică, precum și din cauza unor sincope în dezvoltarea acestuia. Până în prezent, cadrul legal secundar – respectiv normele de aplicare – nu a fost finalizat, deși termenul legal pentru apariția lor a fost depășit deja, scrie avocatnet.ro. / Astfel, termenul de 1 ianuarie 2026, stabilit inițial de Legea 226/2023, urmează să fie înlocuit cu 1 iulie 2026, dacă proiectul de ordonanță va fi adoptat în forma actuală. Toate acțiunile administrative și operaționale legate de aplicarea celor două tipuri de taxe vor fi, așadar, raportate la noua dată. / Ce urmează: Până la intrarea efectivă în vigoare a sistemului, autoritățile din domeniul transporturilor trebuie să finalizeze actele normative necesare, să stabilească detaliile de implementare tehnică și să creeze infrastructura informatică pentru colectarea taxelor. De asemenea, Ministerul Transporturilor a publicat deja, la începutul lunii iulie, un proiect de ordin privind tarifele TollRo, ce vor fi aplicate transportatorilor rutieri. Proiectul prevede cuantumul plăților în funcție de distanță, tonaj și categoria vehiculului, într-un sistem similar celor aplicate în alte state europene. / Ce rămâne valabil până atunci: Până la 1 iulie 2026, sistemul actual de taxare prin rovinietă rămâne funcțional, fără modificări semnificative. În paralel, autoritățile vor continua pregătirile pentru tranziția către noul cadru tarifar. Important: Proiectul de ordonanță trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a produce efecte juridice. Această amânare vine ca o gură de oxigen pentru transportatori și instituțiile implicate în implementare, oferind timp suplimentar pentru finalizarea pregătirilor tehnice și legislative necesare unei tranziții coerente către noul regim al taxelor de drum.